Projekter i Børn og Unge
- Titel: Projekter vi arbejder med i Børn og Unge, som styrker børn og elevers læring og trivsel på forskellig vis.
Co-teaching
Co-teaching skal understøtte udviklingen af inkluderende læringsmiljøer ved undervisningsdifferentiering og styrkelse af læringsfællesskaberne. Med investering i almenundervisningen er det forventeligt, at der kan inkluderes flere elever i almenundervisningen.
Indsatsen omhandler 48 almene grundskoler, AUX (10. klasse) samt et samarbejde med Pædagogiske Psykologiske Samarbejde.
Der er på alle skoler udnævnt minimum en ressourceperson, som har en central rolle. Ressourcepersonen har til opgave, sammen med skoleledelsen, at sikre lokal forankring og implementering på skolerne.
Ressourcepersonerne har til opgave at udbrede Co-teaching i undervisningen samt sikre kvaliteten. Ressourcepersonerne får frigivet tid til at understøtte indsatsen lokalt, samt deltage i undervisningen som mesterlære.
DELTA-klasser
DELTA-klasser i Aalborg Kommune er en ny måde at danne skoleklasser på, hvor distriktsbørn og børn med autisme eller autismelignende vanskeligheder går i samme klasse, og indgår med lige deltagelsesmuligheder i det samme læringsfællesskab.
Baggrund for oprettelsen af DELTA-klasser
I Aalborg Kommune er antallet af børn, der segregeres til et specialundervisningstilbud stigende. Det er problematisk, da forskningen peger på, at specialklasseelever har lavere mulighed for at få en afgangsprøve og en ungdomsuddannelse. Udfordringen kan hænge sammen med skolernes generelle efterspørgsel efter mere viden og flere kompetencer til at kunne lykkes i arbejdet med inklusion i almenskolen. Det stigende antal segregerede elever har resulteret i, at de økonomiske ressourcer og kapaciteten i specialtilbuddene er under pres.
DELTA-klasser etableres som et specialundervisningstilbud, der er en del af almenskolen. DELTA-klasserne skaber læring og trivsel for alle elever i almenskolen. Centralt i DELTA-projektet er elevernes muligheder for at deltage i skolens fællesskaber, hvorved skoleudvikling har afgørende betydning for at kunne lykkes med opgaven.
Visionen er, at alle elever skal opleve, at de bliver dygtigere hver dag i et fællesskab, hvor aktiv deltagelse i undervisningen er muligt og venskaber kan udvikles. Derudover vil lærere og pædagoger arbejde systematisk om kerneopgaven, således eleverne får mod på at kunne deltage i verden.
Erasmus+ akkreditering
EU-kommissionen giver økonomisk tilskud til mobiliteter/rejser i Europa med fagligt læringsformål, når der indgår interaktion med andre organisationer.
Alle skoler og dagtilbud i Aalborg kan fra år til år oprettes som partnere i Børn og Unges konsortium og anmode om deltagelse.
Erasmus+ mobiliteter gælder eksempelvis kompetenceudvikling af medarbejdere, elevudveksling, institutionsbesøg, job-shadow, lejrskoler hos en venskabsklasse og internationale ekspertoplæg.
Rejserne skal relateres til udvalgte kommunale indsatser og opfylde et centralt læringsbehov.
Nest i dagtilbud
I Børn og Unge har vi en ambition om at arbejde med dagtilbud af høj kvalitet, der kan gøre en forskel for alle børn – og særligt børn i udsatte positioner. Vores fælles grundlag for at arbejde med dagtilbud af høj kvalitet finder vi i den styrkede pædagogiske læreplan. Når vi taler om dagtilbud af højkvalitet, handler det i høj grad om kvaliteten af interaktionen mellem barn og voksen. Det har betydning for kvaliteten, hvilke pædagogiske rammer vi opstiller, og hvordan vi bruger dem. Dette gælder alle børn, og særligt børn i udsatte positioner.
Nest i dagtilbud er en pædagogisk tænkning, der anvendes i hele institutionen. Det kan være med til at styrke pædagogernes professionalisme i forhold til at etablere nærvær, omsorg, tryghed og anerkendende relationer samtidig med, at der er en opmærksomhed på rammernes betydning.
Nest er en forebyggende tilgang, der giver et bud på, hvordan der i dagtilbud kan arbejdes med at skabe læringsmiljøer, hvor alle børn trives, lærer og udvikler sig til livsduelige voksne. Nest giver et bud på, hvordan man understøtter alle børns mulighed for medbestemmelse og deltagelse i læringsmiljøet over hele dagen.