Visitation til specialundervisningstilbud
Indstil en elev til visitation til specialundervisningstilbud ved at bruge det elektronisk indstillingsskema.
Skolelederens forberedelse
Skolen, PPR og forældre har et samlet ansvar for, at indstillingsskemaet er udfyldt inden deadline for indlevering af indstillingsskemaer til visitationen.
Skoleelever
Når du indstiller skoleelever i det elektroniske indstillingsskema, skal følgende spørgsmål besvares, og bilag vedlægges:
- Hvorfor indstilles barnet til visitationsudvalget? (Kort beskrivelse og faglig vurdering af barnets særlige behov)
- Hvilke kompetencer og potentialer har barnet?
- Hvilke uoverensstemmelser er der mellem skolens læringsfællesskaber og barnets kompetencer og potentialer?
- Hvilke omstændigheder hhv. fremmer, fastholder og mindsker barnets udfordringer?
- Hvilken specialpædagogisk opgave skal der arbejdes med i specialundervisningstilbuddet?
- Hvilke specialpædagogiske tiltag har der været iværksat for barnet? (varighed og indhold)
- Hvilken effekt har de specialpædagogiske tiltag haft?
Obligatoriske bilag:
- Specialpædagogisk elevplan (SPE)
- Pædagogisk handleplan (Jævnfør indsatskrav fra Samarbejdsguiden)
Skoleelever
Når du indstiller skoleelever i det elektroniske indstillingsskema, skal følgende spørgsmål besvares, og bilag vedlægges:
- Hvorfor indstilles barnet til visitationsudvalget? (Kort beskrivelse og faglig vurdering af barnets særlige behov)
- Hvilke kompetencer og potentialer har barnet?
- Hvilke uoverensstemmelser er der mellem skolens læringsfællesskaber og barnets kompetencer og potentialer?
- Hvilke omstændigheder hhv. fremmer, fastholder og mindsker barnets udfordringer?
- Hvilken specialpædagogisk opgave skal der arbejdes med i specialundervisningstilbuddet?
- Hvilke specialpædagogiske tiltag har der været iværksat for barnet? (varighed og indhold)
- Hvilken effekt har de specialpædagogiske tiltag haft?
Obligatoriske bilag:
- Specialpædagogisk elevplan (SPE)
- Pædagogisk handleplan (Jævnfør indsatskrav fra Samarbejdsguiden)
Skolestartere
Når du indstiller skolestartere i det elektroniske indstillingsskema, skal følgende spørgsmål besvares, og bilag vedlægges:
- Hvorfor indstilles barnet til visitationsudvalget? (Kort beskrivelse og faglig vurdering af barnets særlige behov)
- Hvilke kompetencer og potentialer har barnet?
- Hvilke uoverensstemmelser vurderer skolen, der kan være mellem skolens læringsfællesskaber og barnets kompetencer og potentialer?
- Hvilke omstændigheder hhv. fremmer, fastholder og mindsker barnets udfordringer?
- Hvilken specialpædagogisk opgave skal der arbejdes med i specialundervisningstilbuddet?
- Hvilke pædagogiske tiltag har der været iværksat for barnet? (varighed og indhold)
- Hvilken effekt har de pædagogiske tiltag haft?
Bilag:
- Seneste trivselsmåling
- Den pædagogiske handleplan daginstitutionen har arbejdet efter
- Referat(er) fra dialogmøde(r)
Skolestartere
Når du indstiller skolestartere i det elektroniske indstillingsskema, skal følgende spørgsmål besvares, og bilag vedlægges:
- Hvorfor indstilles barnet til visitationsudvalget? (Kort beskrivelse og faglig vurdering af barnets særlige behov)
- Hvilke kompetencer og potentialer har barnet?
- Hvilke uoverensstemmelser vurderer skolen, der kan være mellem skolens læringsfællesskaber og barnets kompetencer og potentialer?
- Hvilke omstændigheder hhv. fremmer, fastholder og mindsker barnets udfordringer?
- Hvilken specialpædagogisk opgave skal der arbejdes med i specialundervisningstilbuddet?
- Hvilke pædagogiske tiltag har der været iværksat for barnet? (varighed og indhold)
- Hvilken effekt har de pædagogiske tiltag haft?
Bilag:
- Seneste trivselsmåling
- Den pædagogiske handleplan daginstitutionen har arbejdet efter
- Referat(er) fra dialogmøde(r)
Indskolingselever
Når du indstiller indskolingselever i det elektroniske indstillingsskema, skal følgende spørgsmål besvares, og bilag vedlægges:
- Hvad er status på elevens udvikling i indskolingsklassen siden visitationen? (fagligt, socialt, personligt - evt. sprogligt og motoriske)
- Hvilke specialpædagogiske tiltag har der været iværksat for barnet i indskolingsklassen? (varighed og indhold)
- Hvilken effekt har de specialpædagogiske tiltag haft?
- Hvilke uoverensstemmelser vurderer skolen, der kan være mellem skolens læringsfællesskaber og barnets kompetencer og potentialer?
- Med hvad og hvordan skal der arbejdes videre i det kommende skoleår for at sikre elevens trivsel og læring?
Bilag
- Specialpædagogisk elevplan (SPE)
Indskolingselever
Når du indstiller indskolingselever i det elektroniske indstillingsskema, skal følgende spørgsmål besvares, og bilag vedlægges:
- Hvad er status på elevens udvikling i indskolingsklassen siden visitationen? (fagligt, socialt, personligt - evt. sprogligt og motoriske)
- Hvilke specialpædagogiske tiltag har der været iværksat for barnet i indskolingsklassen? (varighed og indhold)
- Hvilken effekt har de specialpædagogiske tiltag haft?
- Hvilke uoverensstemmelser vurderer skolen, der kan være mellem skolens læringsfællesskaber og barnets kompetencer og potentialer?
- Med hvad og hvordan skal der arbejdes videre i det kommende skoleår for at sikre elevens trivsel og læring?
Bilag
- Specialpædagogisk elevplan (SPE)
VoLiS Vodskov Skole
Hvis du indstiller til VoLiS Vodskov i det elektroniske indstillingsskema, vil spørgsmålene være de samme som ved enten skolestarter eller skoleelev.
Følgende bilag skal desuden medsendes:
- Relevante oplysninger fra forvaltningen Job og Velfærd (BFU, handleplan eller lignende)
VoLiS Vodskov Skole
Hvis du indstiller til VoLiS Vodskov i det elektroniske indstillingsskema, vil spørgsmålene være de samme som ved enten skolestarter eller skoleelev.
Følgende bilag skal desuden medsendes:
- Relevante oplysninger fra forvaltningen Job og Velfærd (BFU, handleplan eller lignende)
Undenbys elever
Hvis du skal Indstille udenbys elever, skal du udfylde et indstillingsskema til visitation til specialundervisningstilbud for Udenbys elever.
Kontakt os, så sender vi "Indstillingsskema til visitation til specialundervisningstilbud for Udenbys elever" på mail. Se info nedenfor i kontaktboksen.
Undenbys elever
Hvis du skal Indstille udenbys elever, skal du udfylde et indstillingsskema til visitation til specialundervisningstilbud for Udenbys elever.
Kontakt os, så sender vi "Indstillingsskema til visitation til specialundervisningstilbud for Udenbys elever" på mail. Se info nedenfor i kontaktboksen.
Hvis du vil vide mere
Det elektroniske indstillingssystem er underlagt reglerne om opbevaring af personfølsomme oplysninger.
Derfor må der højest gå 30 dage fra skolelederen begynder udfyldning af skemaet til forældrene har givet samtykke. Hvis der går længere end 30 dage, forsvinder dokumenterne fra systemet, og vi har ikke mulighed for at genskabe dem elektronisk.
Vær derfor opmærksom på, hvornår I begynder på skemaet, og hvornår de 30 dage er gået.