Inddragelse af PPR
Læs om den hjælp du kan få som privat børnepasser, privat skole eller efterskole, når børn og unge har særlige behov. Find materiale til inddragelse af PPR eller kontakt os hvis du har spørgsmål eller brug for rådgivning.
Det kan du få hjælp til
Du kan inddrage PPR hvis et barn eller en ung:
- Udvikler sig langsomt (for eksempel forsinket i sin motoriske eller sproglige udvikling)
- Har udfordringer indenfor adfærd, kontakt og trivsel i skole eller daginstitution
- Har udfordringer indenfor høre- og sprogområdet
- Har faglige vanskeligheder
- Har en funktionsnedsættelse eller et handicap.
Det kan du få hjælp til
Du kan inddrage PPR hvis et barn eller en ung:
- Udvikler sig langsomt (for eksempel forsinket i sin motoriske eller sproglige udvikling)
- Har udfordringer indenfor adfærd, kontakt og trivsel i skole eller daginstitution
- Har udfordringer indenfor høre- og sprogområdet
- Har faglige vanskeligheder
- Har en funktionsnedsættelse eller et handicap.
Sådan inddrager du PPR
Hvis du ønsker at inddrage og samarbejde med PPR, skal du benytte et skema.
Det gælder for institutioner, dagpleje, folkeskoler, privatskoler, efterskoler, eller hvis du skal anmode om Pædagogisk Psykologisk Vurdering eller har brug for Specialpædagogiske konsulenter.
Ring eller skriv til os, hvis du ønsker et skema tilsendt eller har spørgsmål. Se info i kontaktboksen nedenfor.
Sådan inddrager du PPR
Hvis du ønsker at inddrage og samarbejde med PPR, skal du benytte et skema.
Det gælder for institutioner, dagpleje, folkeskoler, privatskoler, efterskoler, eller hvis du skal anmode om Pædagogisk Psykologisk Vurdering eller har brug for Specialpædagogiske konsulenter.
Ring eller skriv til os, hvis du ønsker et skema tilsendt eller har spørgsmål. Se info i kontaktboksen nedenfor.
Møde mellem PPR og Skolen
SamRum
SamRum er en model for samarbejdet mellem PPR og skolerne, hvor man er sammen om den gode indsats og deler udfordringerne om at balancere behov og ressourcer i forhold til udfordrede elever/klasser. Samarbejdsmodellen er bygget op omkring tre instanser:
- SamRumsmødet
- Skolens egne ressourcer i form af PLC
- Trivselsforum og SSP samt dialogmødet.
SamRumsmødet er et meget centralt forum på skolen og består af en skoleledelsesrepræsentant, PPR samt ressourcepersoner fra skolen.
På mødet kan der anonymt drøftes elever/klasser i forskellige former for lærings- og trivselsvanskeligheder, hvorefter behov for indsatser koordineres, prioriteres og analysere.
Rådgivning fra SamRumsmødet kan medvirke til, at skolens ressourcepersoner i samarbejde med skolens personale kan afhjælpe elevens/klassens vanskeligheder.
Et resultat fra et SamRumsmøde kan være et Dialogmøde, som er et møde mellem forældre, skolens medarbejdere samt PPR.
Møde mellem PPR og Skolen
SamRum
SamRum er en model for samarbejdet mellem PPR og skolerne, hvor man er sammen om den gode indsats og deler udfordringerne om at balancere behov og ressourcer i forhold til udfordrede elever/klasser. Samarbejdsmodellen er bygget op omkring tre instanser:
- SamRumsmødet
- Skolens egne ressourcer i form af PLC
- Trivselsforum og SSP samt dialogmødet.
SamRumsmødet er et meget centralt forum på skolen og består af en skoleledelsesrepræsentant, PPR samt ressourcepersoner fra skolen.
På mødet kan der anonymt drøftes elever/klasser i forskellige former for lærings- og trivselsvanskeligheder, hvorefter behov for indsatser koordineres, prioriteres og analysere.
Rådgivning fra SamRumsmødet kan medvirke til, at skolens ressourcepersoner i samarbejde med skolens personale kan afhjælpe elevens/klassens vanskeligheder.
Et resultat fra et SamRumsmøde kan være et Dialogmøde, som er et møde mellem forældre, skolens medarbejdere samt PPR.
Møde mellem PPR, skolen og forældre
Dialogmøde
SamRumsmødet kan anbefale, at en problematik bliver drøftet på et dialogmøde, som er et møde mellem forældre, skolens medarbejdere samt PPR.
Formålet med mødet er at klarlægge og skabe en fælles forståelse for de udfordringer, barnet befinder sig i. Denne viden er grundlaget for, at de voksne kan blive styrket i at støtte eleven i forhold til bedre læring og trivsel. Mødet afsluttes med, at der i fællesskab aftales indsatser i forhold til vanskelighederne og hvornår der følges op igen.
Møde mellem PPR, skolen og forældre
Dialogmøde
SamRumsmødet kan anbefale, at en problematik bliver drøftet på et dialogmøde, som er et møde mellem forældre, skolens medarbejdere samt PPR.
Formålet med mødet er at klarlægge og skabe en fælles forståelse for de udfordringer, barnet befinder sig i. Denne viden er grundlaget for, at de voksne kan blive styrket i at støtte eleven i forhold til bedre læring og trivsel. Mødet afsluttes med, at der i fællesskab aftales indsatser i forhold til vanskelighederne og hvornår der følges op igen.