Skip til hoved indholdet

Botilbuddet Helgolandsgade

Målgruppe

Voksne mennesker i alderen fra 18 år med en eller flere sindslidelser, som i en periode af deres liv har behov for at bo i en lejlighed tilknyttet pædagogisk og/eller sundhedsfaglig personale.

Målgruppens overordnede problemstillinger er:

  • Forandret virkelighedsopfattelse
  • Angst
  • Depression
  • Personlighedsforstyrrelse.

Borgerne i tilbuddet kan have en kombination af diagnoserne tilhørende målgruppen, og de kan have sideproblematikker med sundhedsfaglige problemstillinger eller misbrug.

Målgruppe

Voksne mennesker i alderen fra 18 år med en eller flere sindslidelser, som i en periode af deres liv har behov for at bo i en lejlighed tilknyttet pædagogisk og/eller sundhedsfaglig personale.

Målgruppens overordnede problemstillinger er:

  • Forandret virkelighedsopfattelse
  • Angst
  • Depression
  • Personlighedsforstyrrelse.

Borgerne i tilbuddet kan have en kombination af diagnoserne tilhørende målgruppen, og de kan have sideproblematikker med sundhedsfaglige problemstillinger eller misbrug.

Beskrivelse

Botilbuddet Helgolandsgade er et ikke-døgndækket botilbud, hvor der primært er personale til stede i dagtimerne i hverdagene. Enkelte dage om ugen er der dog personale til stedet i nogle aftentimer. Borgerne skal derfor i en vis udstrækning kunne være alene og ved behov selv kunne opsøge støtte udenfor botilbuddet, når der ikke er personale til stede. Botilbuddets fokus er støtte til udvikling og vedligeholdelse af den enkeltes personlige og sociale kompetencer

Tilbuddet tilbyder målrettet, individuel støtte med udgangspunkt i den enkelte borgeres indsatsmål. Her vægtes det, at borgeren primært modtager støtten af de samme personer (typisk 2 kontaktpersoner). Formålet med dette er tryghed i relationen samt at skabe større mulighed for en målrettet, udviklende og sammenhængende indsats.

Der afholdes løbende fællesaktiviteter ud fra borgernes ønsker, hvilket f.eks. kan være fællesspisning. Botilbuddet fokuserer både på at tilbyde sociale fællesaktiviteter i tilbuddet og på, at støtte borgerne i at anvende tilbud og aktiviteter i nærområdet, alt efter den enkeltes funktionsniveau samt ønsker

Beskrivelse

Botilbuddet Helgolandsgade er et ikke-døgndækket botilbud, hvor der primært er personale til stede i dagtimerne i hverdagene. Enkelte dage om ugen er der dog personale til stedet i nogle aftentimer. Borgerne skal derfor i en vis udstrækning kunne være alene og ved behov selv kunne opsøge støtte udenfor botilbuddet, når der ikke er personale til stede. Botilbuddets fokus er støtte til udvikling og vedligeholdelse af den enkeltes personlige og sociale kompetencer

Tilbuddet tilbyder målrettet, individuel støtte med udgangspunkt i den enkelte borgeres indsatsmål. Her vægtes det, at borgeren primært modtager støtten af de samme personer (typisk 2 kontaktpersoner). Formålet med dette er tryghed i relationen samt at skabe større mulighed for en målrettet, udviklende og sammenhængende indsats.

Der afholdes løbende fællesaktiviteter ud fra borgernes ønsker, hvilket f.eks. kan være fællesspisning. Botilbuddet fokuserer både på at tilbyde sociale fællesaktiviteter i tilbuddet og på, at støtte borgerne i at anvende tilbud og aktiviteter i nærområdet, alt efter den enkeltes funktionsniveau samt ønsker

Antal pladser

13 pladser.

Antal pladser

13 pladser.

Takster

Fra 505 kroner til 1.117 kroner.

Takster

Fra 505 kroner til 1.117 kroner.

Paragraf

Botilbudslignende tilbud, Almen ældrebolig/handicapvenlig bolig, ABL § 105 stykke 1.

Paragraf

Botilbudslignende tilbud, Almen ældrebolig/handicapvenlig bolig, ABL § 105 stykke 1.

Få plads på tilbuddet

Hvis du vil vide mere

På botilbuddet arbejdes der ud fra en recovery-orienteret rehabiliterende tilgang, hvor vi med udgangspunkt i borgernes drømme, håb og ønsker støtter borgerne i at få en meningsfuld og tilfredsstillende hverdag med størst mulig selvstændighed.

Som supplement til ROR anvender vi følgende tilgange:

  • Neuropædagogisk tilgang, hvor kombinationen af pædagogik og viden om hjernens mekanismer anvendes til at tilpasse indsatsen overfor borgeren, så der skabes de bedste vilkår for at understøtte den enkeltes livskvalitet, udvikling og trivsel. I praksis tages der udgangspunkt i den enkeltes neuropsykologiske vanskeligheder, og her ud fra tilpasses støtten og samspillet, særligt med fokus på stress reducerende tiltag og tilpas stimuli.
  • Kognitiv tilgang, hvor der fokuseres på, hvordan borgerens tænkning påvirker og hænger sammen med følelser, handlinger og krop. I praksis tages der udgangspunkt i at udforske, hvilke tanker eller forestillingsbilleder der udløser borgerens negative reaktioner. Der lægges vægt på at finde alternative fortolkningsmuligheder, som påvirker borgerens følelser og handlemuligheder positivt.
  • Anerkendende tilgang, hvor det der virker, er inspirationen til endnu bedre løsninger. I praksis lægges der vægt på den ligeværdige relation, hvor personalet er lyttende og åben og stiller borgerne anerkendende spørgsmål, der fokuser på muligheder og succesoplevelser.

Metoder, som anvendes

I Botilbuddet Helgolandsgade arbejder vi ud fra følgende metoder:

  • Kognitiv Metode – Vi arbejder med hvordan borgerens tænkning påvirker og hænger sammen med følelser, handlinger og krop.
  • Jeg-støttende principper - ”Jeg-støttende-principper” handler om at understøtte den enkelte i at finde sine egne ressourcer.
  • Den motiverende samtale (MI) - En måde at samtale på, som sigter mod at styrke borgerens egen motivation for og selvvalgte forpligtelse til forandring, Dette gøre ved, at afdække og udforske borgerens egne ønsker, drømme og håb.

Faglighed og kompetence

Personalet er tværfagligt sammensat og består af pædagoger, ergoterapeuter og SOSU-assistenter. Målet med tværfagligheden er at få så mange faglige perspektiver ind i det daglige arbejde i tilbuddet som muligt til glæde for de mennesker, som bor i tilbuddet. Med henblik på at skabe en helhedsorienteret tilgang til den enkelte borger, så prioriterer vi den tværfaglige sparring i teamet højt. Dette foregår både på daglig basis via drøftelser og dokumentation og på fastlagte teammøder, hvor vi i fællesskab løbende reflekterer og tilpasser den enkelte borgers mål samt de metoder der anvendes i støtten.

Herudover modtager teamet løbende sagssupervision med en ekstern superviser, og personalet får løbende efteruddannelse.

I botilbuddet Helgolandsgade ydes der støtte til den enkelte borger ud fra borgerens individuelle behov og indsatmål med det formål at borgeren får en tilfredsstillende og meningsfuld hverdag. Der er fokus på borgernes nærmeste udviklingszone (NUZO).

Vi vægter borgernes selvbestemmelse og inddragelse højt. Dette foregår i praksis ved et tæt samarbejde mellem den enkelte borger og personalet, hvor borgeren (efter evne) deltager aktivt i at aftale og planlægge, hvordan støtten skal tilrettelægges. Der afholdes løbende husmøder, hvor borgerne mødes og drøfter relevante emner, og hvor kommende fællesaktiviteter planlægges.

Vi faciliterer fællesaktiviteter og samvær på tværs af botilbuddet Helgolandsgade og Botilbuddet Badebo, hvor vi løbende afholder forskellige aktiviteter ud fra borgernes forslag og ønsker. Det kan for eksempel være fællesspisning, gåture, fredagskaffe, julefrokost, grillfest, ture på café. I den forbindelse involverer vi borgerne i planlægning og afholdelsen af aktiviteterne. Borgerne bidrager og deltager aktivt ud fra deres individuelle formåen.

Vi inddrager pårørende og andre i netværket i det omfang der giver mening i forhold til den enkelte borger. Vi støtter desuden borgerne i at fastholde eller udvide deres netværk ved behov.

Vi har desuden fokus på KRAM (kost, rygning, alkohol og motion) og arbejder med at motivere borgerne til en sundere livsstil. Der er ikke en fælles kostordning i botilbuddet, men personalet støtter den enkelte i individuelle løsninger. Vi tilbyder ikke medicindispensering og medicinadministration, men tilbuddet samarbejder med hjemmesygeplejen i de tilfælde, hvor en borger har behov for støtte til medicinhåndteringen.

Botilbuddet er placeret i en opgang, hvor der i alt er lejligheder i 13 individuelle lejligheder. Der er:

  • 3 etværelses lejligheder på 41 m2, som indeholder stue med køkken, stort badeværelse og en lille entré.
  • 10 toværelses lejligheder på 71 m2, som indeholder stue, soveværelse, køkken, stort badeværelse og entré.

Der er tilknyttet en servicelejlighed, som ligger i stueetagen. Der er et opbevaringsrum til hver enkelt lejlighed. Der er et fællesvaskeri (egen betaling) og et stort fælles rum med mulighed for at spille bordtennis og lave forskellige aktiviteter. Botilbud Helgolandsgade giver mulighed for både privatliv i egen lejlighed og et fællesskab med de øvrige beboere.

Der er elevator i ejendommen. Det er tilladt at holde et mindre husdyr pr. bolig enten hund eller inde kat. Man er selv ansvarlig for at passe/sørge for pasning af sit husdyr.

Botilbuddet er centralt beliggende i Aalborg centrum, hvilket betyder, at der er mange indkøbsmuligheder indenfor gåafstand. Derudover er der også gode muligheder i forhold til offentlig transport, da både togstation og busstoppested ligger tæt på botilbuddet.

Da botilbuddet ligger så centralt, er der mange muligheder for at deltage i fritidsaktiviteter, uddannelse og arbejdsfællesskaber. Vi samarbejder blandt andet med Aalborg Aktiv og Fritid med henblik på at finde gode aktivitetstilbud til de borgere, som her et ønske herom.

Kontakt

Botilbuddet Helgolandsgade

Helgolandsgade 23, stuen 9000 Aalborg

Ring til os

99 31 46 75
Giv feedback

Aalborg Kommune

Boulevarden 13
9000 Aalborg

CVR-nummer: 29189420

Kontakt

Ring eller skriv til os

Vil du kontakte en lokal afdeling,
finder du kontaktoplysningerne
på de enkelte sider.