Skip til hoved indholdet

Godkendelsesmodel vedrørende levering af helhedspleje

  • Titel: Levering af helhedspleje Godkendelsesmodel
  • Udarbejdet: Aalborg Kommune, Senior og Omsorg April 2025

1. Indledning

Aalborg Kommune skal tilbyde borgere, som på grund af nedsat fysisk, psykisk eller social funkti­onsevne har behov for hjælp eller støtte i den daglige livsførelse, et sammenhængende og rum­meligt pleje- og omsorgsforløb, som muliggør en løbende tilpasning af indholdet i tilbuddet inden for det tilbudte forløb i takt med udviklingen i den enkelte persons ressourcer og behov (helheds­pleje).

Aalborg Kommune skal i henhold ældrelovens § 18, og servicelovens § 91, sikre, at borgere, der er visiteret til helhedspleje og ydelser efter serviceloven, har frit valg mellem to eller flere leveran­dører, hvoraf minimum en leverandør skal være privat.

Aalborg Kommune har besluttet at overgå fra den hidtidige udbudsmodel til en godkendelsesmodel i forbindelse med ældrelovens ikrafttrædelse 1. juli 2025, hvor kravet om helhedspleje indfø­res. Godkendelsesmodellen har til formål at sikre, at Aalborg Kommune kan indgå samarbejde med økonomisk velkonsoliderede og fagligt kompetente leverandører, der kan arbejde med at udvikle kvaliteten og kontinuiteten i den pleje, omsorg og service, der ydes til borgerne.

Godkendelsesmodellen omfatter:

  • Helhedspleje, jf. ældreloven § 9, stk. 2 (personlig hjælp og pleje, hjælp eller støtte til nød­vendige praktiske opgaver m.v. i hjemmet samt genoptræning af fysisk funktionsnedsæt­telse forårsaget af sygdom, der ikke behandles i tilknytning til en sygehusindlæggelse)
  • Opgaveoverdragede sundhedslovsydelser, jf. sundhedsloven § 138
  • Servicelovens § 83 (personlig hjælp og pleje og hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet).

Rehabilitering indgår som et integreret element i leverancen af de pågældende ydelser. Da hel­hedsplejen volumenmæssigt fylder langt hovedparten er der i det følgende konsekvent benyttet betegnelsen "Helhedspleje", men de pågældende krav, strukturer mm. er ligeledes gældende ift. bevillinger til borgere ifm. overdragne sundhedslovsydelser og tilsvarende ydelser efter Servicelo­ven.

Det er forventningen, at almen sygepleje på sigt bliver en del af helhedsplejen, og dermed også godkendelsesmodellen, som led i en kommende sundhedsreform.

For yderligere information om de ydelser, der skal leveres under godkendelsesmodellen, henvi­ser vi til bilag A (Kravspecifikation). Dette dokument beskriver proceduren for godkendelse som leverandøren på ordningen.


2. Ansøgning om godkendelse

Ansøgere, der ønsker at komme i betragtning som privat leverandør af hjemmepleje i Aalborg Kommune, skal sende en ansøgning om godkendelse til Aalborg Kommune.

Ansøgningen om godkendelse foregår ved at udfylde og fremsende ansøgningsskemaet,som kan rekvireres ved at henvende sig til Myndighedssekretariatets mail

Ansøgningen vedlægges som bilag til aftalen, hvis ansøgeren bliver godkendt.

Aalborg Kommune forholder sig ret til at gå i dialog med ansøgere om deres ansøgning med henblik på at sikre, at opgaveløsningen vil blive varetaget på et tilfredsstillende niveau og dermed kan danne grundlag for godkendelse. På baggrund af ansøgningen og den eventuel gennemførte samtale, vurderer Aalborg Kommune, om ansøgeren kan godkendes.

Ansøgere må forvente en sagsbehandlingstid på 2-3 måneder regnet fra ansøgningsfristen. Ansøgere, der ikke godkendes, vil hurtigst muligt få besked herom.


3. Frister

Aalborg Kommune godkender private leverandører til helhedspleje to gange årligt - 1. maj og 1. november.

Første ansøgningsfrist er 1. maj 2025. Ansøgningen skal være Aalborg Kommune i hænde se­nest klokken 12.00 på datoen for ansøgningsfristen.


4. Hvem kan godkendes

Alle ansøgere, der opfylder de af Aalborg Kommune fastsatte krav, kan blive godkendt som privat leverandør.

Godkendelsesproceduren gælder også for ansøgere, der er godkendt i en anden kommune.


5. Krav til ansøgningen

For at blive godkendt som privat leverandør, skal ansøgeren demonstrere,

  1. at ansøgeren har teknisk og faglig kapacitet til at løfte opgaven, og
  2. at ansøgeren har økonomisk og finansiel kapacitet til at løfte opgaven

5.1 Teknisk og faglig kapacitet

Ansøgeren skal angive referencer, som dokumenterer, at ansøgeren inden for de seneste 5 år fra ansøgningstidspunktet (eller ledelsen hos ansøger) har opnået erfaring med at håndtere opgaver vedrørende personlig pleje og praktisk hjælp. Der skal angives mindst to referencer. I beskrivel­sen af referencerne skal der som minimum indgå: navn på kunden, opgavebeskrivelse (herunder formål og omfang), kontraktsum for opgaven, start- og slutdato for opgaven og kontaktperson hos kunden. Aalborg Kommune forbeholder sig retten til at kontakte kontaktpersonen med henblik på at få verificeret oplysningerne, samt sikre at ansøgeren har opfyldt kontrakten på tilfredsstillende måde.

Hvis ansøgeren ikke kan angive mindst to referencer, kan ansøgeren basere sig på andre virk­somheders erfaring ("støttende enhed"). I så fald skal der i forbindelse med angivelsen af referencerne i anmodningsskemaet anføres, hvilken støttende enhed, der har udført opgaven, og den pågældende støttende enhed skal underskrive en støtteerklæring (bilag 1), der skal vedlægges ansøgningen. Bemærk, at Aalborg Kommune som hovedregel vil stille krav om, at den støttende enhed reelt udfører de opgaver, som deres erfaring dækker over.

Hvis ansøgeren påtænker at anvende underleverandører, skal der angives referencer, som dokumenterer, at underleverandøren inden for de seneste 5 år fra ansøgningstidspunktet har opnå­et relevant erfaring med at håndtere de typer opgaver, som underleverandøren skal udføre for ansøgeren. Der skal angives mindst to referencer. I beskrivelsen af referencerne skal der som minimum indgå: navn på kunden, opgavebeskrivelse (herunder formål og omfang), kontraktsum for opgaven, start- og slutdato for opgaven og kontaktperson hos kunden. Aalborg Kommune for­ beholder sig retten til at kontakte kontaktpersonen med henblik på at få verificeret oplysningerne, samt sikre at underleverandøren har opfyldt kontrakten på tilfredsstillende måde.

Ansøgeren skal vedlægge CV'er på nøglepersoner, der påtænkes at stå for ledelsen af den dag­ lige drift (dog maksimalt 10 CV'er).

Ansøgeren skal som minimum have 50 ansatte på tidspunktet for kontraktens opstart.

5.2 Økonomisk og finansiel kapacitet

Ansøgeren skal vedlægge seneste skattemæssige årsregnskab til ansøgningen.

Hvis ansøgeren, i medfør af årsregnskabsloven er omfattet af krav om at udarbejde regnskab og krav om at lade regnskabet revidere, skal ansøgeren vedlægge seneste revideret regnskab til ansøgningen eller henvise kommunen til, hvor regnskabet kan findes på Det Centrale Virksomhedsregisters hjemmeside.

Aalborg Kommune forbeholder sig retten til at afvise ansøgere, hvis kommunen finder forhold i regnska­bet, som understøtter, at ansøgeren ikke har økonomisk og finansiel kapacitet til at løfte opga­ven. Ansøgeren skal dog som minimum have en positiv egenkapital i det seneste disponible regn­skabsår.

Hvis ansøgeren er en nyetableret virksomhed, og der endnu ikke er aflagt revideret regnskab, eller er seneste regnskabsårs regnskab ikke aflagt på tidspunktet for ansøgningen, kan ansøgeren vedlægge en erklæring fra en revisor om egenkapitalens størrelse på et tidspunkt seneste 12 måneder før ansøgningsfristen.

Hvis ansøgeren ikke har en positiv egenkapital, kan ansøgeren basere sig på andre virksomhe­ders egenkapital ("støttende enhed"). I så fald skal der i forbindelse med angivelsen af egenkapitalen i anmodningsskemaet anføres, hvilken støttende enhed, ansøgeren basere sig på, og den pågældende støttende enhed skal underskrive en støtteerklæring (bilag 1), der skal vedlægges ansøgningen. Hvis ansøgerne baserer sig på en støttende enhed i forhold til kravet om positiv egenkapital, beregnes egenkapitalen som ansøger og den støttende enheds samlede egenkapital. Bemærk, at hvis an­søgeren baserer sig på en støttende enhed i forhold til kravet om positiv egenkapital, stiller Aalborg Kommune krav om, at den støttende enhed hæfter solidarisk og direkte over for Aalborg Kommune for ethvert krav, som Aalborg Kommune måtte have mod ansøgeren i anledning af aftalen om helhedspleje.

Hvis ansøgningen indgives af en gruppe af operatører (f.eks. et konsortium) gælder kravet om positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår for hver af de deltagende operatører i gruppen. Ligeledes skal regnskaber eller erklæring fra revisor vedlægges for hver deltagende operatører i gruppen.

Ansøgeren skal dokumentere, at der ikke ved kontraktindgåelse er forfalden gæld på 50.000 kroner eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikrings­ ordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren eller tilbuds­giveren er etableret. Hvis ansøgningen indgives af en gruppe af operatører (f.eks. Et konsortium) gælder kravet for hver af de deltagende operatører i gruppen. Hvis ansøgeren anvender underle­ verandører, gælder kravet også for underleverandørerne.

Forinden underskrift af aftalen skal godkendte ansøgere fremsende nedenstående dokumenter elektronisk til Aalborg Kommune:

  • Anfordringsgaranti på 1.000.000 kroner (se punkt 6)
  • En serviceattest uden anmærkninger, der maksimalt er 3 måneder gammel

Hvis ansøgningen indgives af en gruppe af operatører (f.eks. et konsortium) skal der fremsendes en serviceattest uden anmærkninger, der maksimalt er 3 måneder gammel, for hver af de delta­gende operatører.

Hvis ansøgeren anvender underleverandører, skal der også fremsendes en serviceattest uden anmærkninger, der maksimalt er 3 måneder gammel, for hver underleverandør.


6. Sikkerhedsstillelse

Hvis ansøgeren bliver godkendt som privat leverandør, skal ansøgeren som sikkerhed for kontraktens opfyldelse stille en anfordringsgaranti på 1.000.000 kroner til fordel for Aalborg Kommune, jævnfør Kontraktens punkt 16.1.

Anfordringsgarantien skal udstedes af et anerkendt pengeinstitut eller kautionsforsikringsselskab og skal godkendes af Aalborg Kommune.

Anfordringsgarantien benyttes til at dække udgifter forbundet med leverandørens manglende ef­ terlevelse af de kontraktlige forpligtelser. Det kan eksempelvis være i forbindelse med standsning af betalinger eller konkursbegæring.

Garantien skal stilles senest 14 dage efter Aalborg Kommune anmoder herom, og skal i givet fald indestå indtil 3 måneder efter aftalens udløb, medmindre der forinden er rejst krav mod garantien. Garantien skal kunne frigives på Aalborg Kommunes anmodning og uden rettergang eller voldgift (anfordringsgaranti).

Det skal fremgå af garantien, at den er stillet i overensstemmelse med nærværende aftale, og at garantistilleren med hensyn til forhold vedrørende garantien accepterer behandling af eventuelle tvister efter punkt 11 i aftalen.

Realiserer Aalborg Kommune garantien, orienterer kommunen skriftligt leverandøren og sikker­ hedsstilleren om baggrunden for, at garantien er gjort gældende og størrelsen af det hævede be­løb. Beløbet udbetales til Aalborg Kommune inden 10 Arbejdsdage efter, at kravet er stillet.

Aalborg Kommune kan på ethvert tidspunkt kræve garantibeløbet forhøjet, såfremt kommunen finder dette nødvendigt af hensyn til leverandørens samlede omsætning i kommunen således at garantien udgør 5 % af leverandørens årlige omsætning, dog maksimalt 1.500.000 kroner.


7. Kompetencer

Ansøgeren skal være opmærksom på, at der stilles krav til kompetencer og uddannelse hos leve­randørens medarbejdere.

Leverandøren skal sikre, at personale der leverer personlig hjælp og pleje som minimum har gen­nemført en sundhedsfaglig uddannelse som hjemmehjælper, sygehjælper, plejehjemsassistent, social- og sundhedshjælper, social- og sundhedsassistent eller sygeplejerske. Personale, der leverer genoptræning, skal have gennemført uddannelse som fysio- eller ergoterapeut. Leverandøren skal til enhver tid kunne dokumentere medarbejdernes uddannelsesniveau.

Leverandøren skal sikre, at personale, der leverer praktisk hjælp, som minimum har uddannelse inden for rengøring svarende til kurser udbudt via AMU. Leverandøren skal til enhver tid kunne dokumentere medarbejdernes uddannelsesniveau.

Der stilles krav om, at de enkelte opgaver løses af medarbejdere med den fornødne faglige ud­dannelse, som hver enkelt opgave kræver.

Leverandøren har mulighed for at benytte uuddannede medarbejdere i hovedferien, såfremt det ikke er muligt at få uddannede medarbejdere jf. ovenstående. Leverandøren er ansvarlig for, at medarbejderne har de fornødne kvalifikationer til de opgaver, der skal løses - herunder oplæring i de grundlæggende plejeopgaver.

Hvis leverandøren ud over hovedferien undtagelsesvis har behov for at benytte uuddannede medarbejdere, skal alle muligheder for at skaffe uddannede medarbejdere være udtømte. Leve­ randøren skal dog sikre sig, at medarbejderne til enhver tid har de fornødne kvalifikationer til at løse opgaverne. Anvendes der jf. ovenstående uuddannet arbejdskraft, skal der indenfor 3 må­neder efter ansættelsen foreligge en skriftlig uddannelsesplan for den enkelte uuddannede med­ arbejder. Uddannelsen skal være igangsat senest 12 måneder efter ansættelsen.


8. Kontraktgrundlag

De leverandører, der bliver godkendt på ordningen, får besked om godkendelse af Aalborg Kommune. Godkendelsen er dog betinget af, at ansøgeren fremsender anfordringsgaranti og serviceattest, jf. punkt 5. Derefter underskriver parterne aftalen. Kontrakten og tilhørende bilag kan rekvireres ved at skrive til Myndighedssekretariatets mail.

Potentielle ansøgere bedes gennemgå kontrakten og bilagene inden ansøgning, så ansøgeren er sikker på, at ansøgeren kan leve op til kravene i aftalen, hvis ansøgeren bliver godkendt.

Kontrakten med godkendte leverandører er fortløbende og revideres efter behov.


9. Aftalens ikrafttræden

Aftalen træder først i kraft, når Aalborg Kommune har godkendt ansøgningen, og kontrakten er underskrevet af begge parter.

I forbindelse med kontraktens underskrivelse aftaler parterne overtagelsesdatoen, dvs. den dato hvor leverandøren er klar til at levere ydelser til borgeren på vilkårene anført i aftalen, dog tidligst når aktiviteterne i implementeringsplanen er gennemført (se bilag L (Standardimplementerings­ plan)).


10. Yderligere information

Hvis du har spørgsmål til ansøgningsprocessen, materialet eller leverandørkravene, er du vel­kommen til at skrive til Myndighedssekretariatets mail.

Kontakt

Myndighedssekretariatet

Storemosevej 19 9310 Vodskov

Ring til os

99 31 54 22
Giv feedback

Aalborg Kommune

Boulevarden 13
9000 Aalborg

CVR-nummer: 29189420

Kontakt

Ring eller skriv til os

Vil du kontakte en lokal afdeling,
finder du kontaktoplysningerne
på de enkelte sider.