Specialpædagogiske konsulenter
De specialpædagogiske konsulenter yder målrettet rådgivning og vejledning om arbejdet med fællesskaber helt tæt på skolens praksis. Det kan både være på almenområdet og i Fokusklasser.
Specialpædagogiske konsulenter med lærerbaggrund
De specialpædagogiske konsulenter har en lærerbaggrund og særlig viden om pædagogik, didaktik og specialpædagogik, kombineret med erfaring i at udvikle og drive lære- og forandringsprocesser.
Særligt lærerbaggrunden giver indsigt i og forståelse for de rammer, opgaver og udfordringer, der er i en skolehverdag.
De specialpædagogiske konsulenter kobler erfaring med skolepraksis, forandringsprocesser og det tværfaglige samarbejde og har en væsentlig opgave i omsætningen af eksempelvis den Pædagogiske Psykologiske Vurdering til pædagogiske- og didaktiske handlemuligheder, som kan afprøves i klassens sociale og undervisningsmæssige læringsfællesskab.
Konsulenten kan deltage som sparringspartner, der kan medvirke til evaluering og justering af indsatsen for både den enkelte elev, men også fællesskabet.
Hvis du vil vide mere
Vejledningsforløbet er et samarbejde mellem en specialpædagogisk konsulent fra PPR, klasseteamet og ledelse samt eventuelt en af skolens ressourcepersoner.
I vejledningsforløbet er der fokus på klasseteamets samstemthed omkring klasseledelse samt elevgruppens faglige og sociale fællesskab. Konsulenten tager altid udgangspunkt i de konkrete problemstillinger, som klasseteamet oplever i den pågældende klasse, så det fremstår relevant og meningsfyldt. Der udarbejdes en grundig analyse på baggrund af data (observationer m.m.), som kan bidrage til at kvalificere de praksisrettede tiltag, som konsulenten og klasseteamet igangsætter. Målet med vejledningsforløbet er at skabe positive forandringer på klasseniveau, som kommer alle elever til gode.
Vejledningsforløbet er en blanding af professionel sparring og aktionslæring, som har til formål at styrke klasseteamets pædagogiske, didaktiske og relationelle kompetencer og refleksioner herom.
Hele vejledningsforløbet strækker sig over en aftalt periode på 3-4 måneder og består af følgende møderække:
- Kontraktmøde med ledelsen
- Opstartsmøde med hele klasseteamet og ledelse
- Analysemøde med klasseteamet
- Tiltagsmøde med klasseteamet
- Evalueringsmøde med klasseteam og ledelse
Skolen kan forvente, at den specialpædagogiske konsulent er procesleder og sparringspartner under hele forløbet. PPR forventer, at klasseteamet møder op og bidrager aktivt på alle møder samt, at der er ledelsesdeltagelse på minimum opstarts-og evalueringsmødet.
Vejledningsforløbet er et samarbejde mellem en specialpædagogisk konsulent fra PPR, klasseteamet og ledelse samt eventuelt en af skolens ressourcepersoner.
I vejledningsforløbet er der fokus på klasseteamets samstemthed omkring klasseledelse samt elevgruppens faglige og sociale fællesskab. Konsulenten tager altid udgangspunkt i de konkrete problemstillinger, som klasseteamet oplever i den pågældende klasse, så det fremstår relevant og meningsfyldt. Der udarbejdes en grundig analyse på baggrund af data (observationer m.m.), som kan bidrage til at kvalificere de praksisrettede tiltag, som konsulenten og klasseteamet igangsætter. Målet med vejledningsforløbet er at skabe positive forandringer på klasseniveau, som kommer alle elever til gode.
Vejledningsforløbet er en blanding af professionel sparring og aktionslæring, som har til formål at styrke klasseteamets pædagogiske, didaktiske og relationelle kompetencer og refleksioner herom.
Hele vejledningsforløbet strækker sig over en aftalt periode på 3-4 måneder og består af følgende møderække:
- Kontraktmøde med ledelsen
- Opstartsmøde med hele klasseteamet og ledelse
- Analysemøde med klasseteamet
- Tiltagsmøde med klasseteamet
- Evalueringsmøde med klasseteam og ledelse
Skolen kan forvente, at den specialpædagogiske konsulent er procesleder og sparringspartner under hele forløbet. PPR forventer, at klasseteamet møder op og bidrager aktivt på alle møder samt, at der er ledelsesdeltagelse på minimum opstarts- og evalueringsmødet.
De specialpædagogiske konsulenter bidrager derudover til vejledning og sparring i forbindelse med tilbageslusning til almen.
Skolen kan forvente at den specialpædagogiske konsulent er procesleder og sparringspartner under hele forløbet. For at skabe den bedst mulige overgang er det vigtigt, at medarbejdere fra klasseteamet fra fokusklassen og medarbejdere fra modtagende klasseteam på almenområdet møder op og bidrage aktivt på alle møder.
I samarbejde mellem almen, special og PPR aftales ledelsens deltagelse. Forældre og elev inddrages som centrale deltagere i forløbet.
Vejledning og sparring opstartes ved kontakt fra skolens leder til den specialpædagogiske konsulent. Herefter laves nærmere aftale om vejlednings- og sparringsforløbet.
På tværs af skole og hjem er Supkon et tilbud, der har til hensigt at understøtte parterne i, at eleven får de bedste lærings- og trivselsmuligheder. Indsatsen har et særligt fokus på, at de indgåede aftaler inddrages i fællesskabet på klasseniveau.
SupKon er et tilbud om samtaler med familien og sparring med skolen.
Eksempler på skolerelaterede årsager til forløb i SupKon:
- Bekymringer og udfordringer i forbindelse med elevers diagnose(r)
- Undervisningsmæssige udfordringer for de professionelle
- Den enkelte elevs position og deltagelse i klassefællesskabet
- Skolefravær
- Skole/hjemsamarbejde
Eksempler på familierelaterede årsager til forløb i SupKon:
- Bekymringer og udfordringer i forbindelse med elevens diagnose(r)
- Familiens samspil (skilsmisse, særlige begivenheder og lignende)
- Sorg og krise
- Skole/hjemsamarbejde
Forløbets form og varighed:
- Forløbet starter med et visiterende møde a 75 min. varighed, hvor skole, forældre, indstillende PPR medarbejder, samt evt. sagsbehandler og øvrige samarbejdsparter deltager.
- På visitationsmøde aftales det videre forløb med parterne.
Indstilling:
- Et forløb i SupKon starter med en indstilling til PPR efter en drøftelse på SamRum mellem skolens ledelse og skolens psykolog. Et forløb i Supkon forudsætter familiens accept og deltagelse i forløbet.
- Brug det almindelige indstillingsskema for henvendelse til et SubKon-forløb.