Bilaterale indsatser hos PPR Aalborg
PPR tilbyder særlige indsatser til børn og unge med erhvervet hjerneskade, følger af hjernerystelse eller komplekse tale-/sprogvanskeligheder fra andre kommuner. Det gøres enten som bilaterale aftaler eller kontraktsalg.
Børn og unge med komplekse tale-/sprogvanskeligheder, hjerneskade eller følger efter hjernerystelse
Der er 2 enheder i PPR, der varetager indsatserne:
- Enhed for komplekse tale-/sprogvanskeligheder: Tilbyder særlige indsatser til børn og unge.
- Enhed for erhvervet hjerneskade: Yder specialiserede indsatser i forhold til børn og unge med erhvervet hjerneskade eller følger af hjernerystelse.
Indsatserne omfatter udredning, specialiseret undervisning, rehabiliterende træning, samtaleforløb, rådgivning og vejledning. Med udgangspunkt i, at det enkelte barn/ung er ekspert i eget liv, er målet for vores indsatser, at den enkelte opnår så optimalt et funktionsniveau som muligt. Med vores hjælp får den enkelte større mulighed for at udnytte sine ressourcer i forhold til at varetage hverdagslivets krav som for eksempel:
- at indgå i sociale relationer
- at vende tilbage til skolegang/uddannelse
- at være en del af et børne-/ungeliv
Børn og unge bosat i andre kommuner
Hvis du ønsker en indsats fra enten 'Enhed for erhvervet hjerneskade' eller 'Enhed for komplekse tale-/sprogvanskeligheder'. skal du udfylde bevillingsskemaet til bilaterale indsatser.
Børn og unge bosat i Aalborg Kommune
- Komplekse tale-/sprogvanskeligheder: Hvis der ønskes en indsats til et barn/ung, skal du altid henvende dig til den logopæd, der betjener barnets dagtilbud eller skole.
- Erhvervet hjerneskade eller følger af hjernerystelse: Hvis der ønskes en indsats til et barn/ung, skal du ringe til PPR.
Hvis du vil vide mere
Hos PPR’s enhed for børn og unge med komplekse sprog- og talevanskeligheder, har vi indsatser til børn og unge med sproglige eller talemæssige vanskeligheder, som ikke gennem den almene indsats i dagtilbud og skole følger en forventet udvikling.
Målgrupperne omfatter blandt andre børn og unge med:
- Oralmotoriske vanskeligheder og verbal/oral dyspraksi
- Stemmevanskeligheder (f.eks. hæshed, fonasteni, eller noduli laryngis)
- Stammen og løbsk tale
- Komplekse sproglige og kognitive vanskeligheder
- Impressive/ekspressive problematikker (dysfasi)
- Fonologiske og artikulatoriske vanskeligheder (udtalevanskeligheder)
- Selektiv mutisme
Det er ikke usædvanligt for mindre børn at have talevanskeligheder i forskellige sværhedsgrader. Det kan være vanskeligt at skelne mellem forskellige typer af talevanskeligheder, da der ofte vil være overlap mellem symptomer. En grundig, tværfaglig udredning vil ofte være forudsætningen for en videre indsats.
Med en målrettet intensiv indsats hos enheden samt rådgivning og samarbejde med forældre og de andre voksne omkring barnet/den unge, forbedres børnenes forudsætninger for udvikling af tale- og sprogfærdigheder. Dermed forbedres barnets/den unges mulighed for deltagelse på lige fod med jævnaldrende.
En erhvervet hjerneskade defineres som en skade opstået i hjernen mere end 28 dage efter fødslen. Hos børn og unge er hovedtraumer, hjernetumorer og infektioner de hyppigste årsager til erhvervet hjerneskade. Børn og unge med erhvervet hjerneskade kan have følger, der påvirker deres udvikling, sociale liv, skolegang og evne til at fungere i hverdagen generelt.
Hos Enhed for erhvervet hjerneskade tilbyder vi specialiserede indsatser med det formål:
- at understøtte de lokale indsatser og derigennem begrænse følgevirkninger efter den erhvervede hjerneskade
- at understøtte barnet/den unges muligheder for at leve et selvstændigt og meningsfuldt liv
Enhedens målgruppe er børn og unge med kognitive, psykiske og fysiske følgevirkninger efter en erhvervet hjerneskade. Derfor består vores specialiserede indsatser overvejende af undersøgelse og udredning af de påvirkede funktionsområder samt rådgivning og vejledning til lokale fagpersoner, netværket og familien. Den primære rehabilitering foregår som oftest i barnets/den unges dagtilbud, skole og/eller familie.
Børn og unge udvikler sig, også selvom de har fået en hjerneskade. Derfor skal rehabiliteringsindsatserne til børn og unge understøtte, at barnet/den unge får så optimale betingelser for udvikling som muligt. Enheden vil således i mange tilfælde følge barnet/den unge frem til 18-års-alderen.
Børn og unge med følger efter hjernerystelse
Enheden har også tidlige indsatser til børn og unge med følger efter hjernerystelse.
Vedvarende symptomer efter en hjernerystelse kan have konsekvenser for barnets/den unges livskvalitet og skolegang. Derfor er en tidlig indsats til hjernerystelsesramte vigtig, da den kan medvirke til symptomreduktion og bidrage til, at barnet/den unge ikke udvikler langvarige følger efter hjernerystelsen.
Enheden skaber fundament for en bedre håndtering af hjernerystelsessymptomer gennem indsatser, der støtter barnets/den unges deltagelse i dagliglivet samt individuel hjælp til leg, læring og skolegang.
Det er en betingelse for indsatserne, at barnet/den unge er lægeligt diagnosticeret med hjernerystelse.